Schimbare: între emoții și rațiune

 

Anul trecut, cam pe vremea asta, eram la EUROCACS și aflam despre intenția ISACA de a integra SPICE în COBIT 5. O știre de astăzi dimineața confirmă încă o dată această intenție. Pornind de aici am ajuns să meditez din nou despre standarde, metodologii, procese și schimbare.

Pînă într-un anumit punct consider standardele ca fiind indispensabile. Metodologiile implică la rîndul lor multă standardizare sau procese standardizate. Ajung la schimbare.

În COBIT se spune:

“AI6 Managementul schimbărilor
Toate schimbările, inclusiv cele de întreţinere urgentă şi patch-urile, referitoare la infrastructura şi aplicaţiile din mediul de producţie sunt administrate formal şi într-o maniera controlată.  Schimbările (inclusiv cele ale procedurilor, proceselor, sistemelor şi parametrilor serviciilor) sunt înregistrate, evaluate şi autorizate înainte de implementare şi revizuite în comparaţie cu rezultatul
aşteptat după implementare. Aceasta asigură reducerea riscurilor de afectare negativă a stabilităţii şi integrităţii mediului de producţie.”

ITIL face vorbire de schimbarea la nivel de serviciu sau de componente ale acestuia:

“The addition, modification or removal of authorized planned or supported service or service component and its associated documentation”

ITIL prezintă chiar un flux al procesului pentru o schimbare “normală”.

Mi-am adus aminte că în lecturile mele despre “change” am dat peste “The Satir Change Model” (Cîteva discuţii Aici şi Aici sau Aici). Merită aprofundat subiectul, dacă avem în vedere în primul rînd oamenii şi apoi tehnologia.

2 gânduri despre “Schimbare: între emoții și rațiune

  1. Subiectul este abordat in ITIL in Service Transition, cap 5, Satir este descris acolo sub forma „Emotional Cycle of change”. In partea de change (soft) mai e adusa in discutie si partea de comunicare pe timpul schimbarii. In general se abordeaza peste tot cei 4 P (peoples, processes, products, partnerhip – noul peoples, processes, technologies). dar cele mai populare parti sînt processes and products dupa cum spui, iar partea de peoples e un blind spot!!

    Apreciază

  2. Primul răspuns pe care îl dau cei mai mulţi dintre noi în momentul în care sînt puşi în faţa unei schimbări este emoţional.
    ITIL pregăteşte, sau doreşte să pregătească schimbarea, încă de la început cînd aminteşte în viteză de „agency theory”…
    Din punctul meu de vedere, un „change” în SM nu înseamnă doar o schimbare a manierei în care un proces este executat. De multe ori implică, sau ar trebui să implice, o schimbare a modului în care „gîndeşti”.

    Mai există un model pe aceeaşi temă: Kubler-Ross.

    Cred că momentul în care devii părinte se mapează cel mai bine pe graficul de mai sus 😀

    Apreciază

Mulţumesc.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.